Contoh 35 Soalan | Tahap 5

Berikut Merupakan Contoh-Contoh Soalan Yang Terdapat Di Dalam E-Book Teka-Teki 1 Ribu
Soalan Di Bawah Merupakan Sebahagian Kecil Dari Beribu Soalan Terkumpul.
Jawapan Serta Huraian Juga Disertakan Sekali.
Bagi Soalan Di Bawah, Jawapan Akan 
Di Kemukakan Nanti. Cuba lah!

62. Dua buah kereta api sedang dalam perjalanan menuju ke satu arah yang sama di atas landasan yang berasingan. Setiap daripada kereta api itu bergerak dengan kelajuan 30 kilometer sejam.Apabila kedua-dua kereta api terpisah 1 kilometer, seekor burung pada masa yang sama telah meninggalkan salah sebuah daripada kereta api itu dan terbang ke arah kereta api satu lagi pada kelajuan 120 kilometer sejam.Apabila ia sampai pada kereta api itu,ia dengan segera berpusing dan terbang semula ke kereta api sebelumnya.Perkara ini berulang dan berlanjutan sehingga kedua-dua kereta api itu menyamakan kedudukan.Persoalannya,berapa kilometer burung itu bergerak di antara kedua-dua kereta api itu sebelum kedua-duanya pada kedudukan yang sama semula?

763. Apa benda yang dapat melintas di depan matahari tanpa menghasilkan bayang-bayang?.

765. Ada tiga orang lelaki tidak bertopi di kepala sedang mengayuh sebuah sampan di tengah laut.Tiba-tiba sebuah ombak besar datang dan menghempas ke atas sampan mereka. Nasib baik sampan mereka tak terbalik. Habis semuanya basah. Rambut mereka basah kuyup melainkan seorang. Agak-agak anda, apakah sebabnya?.

767. Satu kotak bujur yang bewarna putih,tiada kunci,tiada engsel atau penutup.Tapi di dalamnya terdapat seketul emas berair.Apakah bendanya?.

778. Ada dua orang polis trafik sedang mengawal lalu lintas di satu persimpangan jalan raya. Apabila lampu merah menyala, maka giliran kenderan dari arah bertentangan pula yang akan bergerak.Tetapi, tiba-tiba seorang pemandu teksi telah melintas kenderaan-kenderaan yang sedang berhenti dengan pantas.Namun, kedua-dua orang polis tadi hanya melihat sahaja tindakan pemandu itu, kenapa dan apakah kemungkinan besar paerkara ini berlaku?.

785. Seorang budak darjah 1 dimarahi oleh gurunya kerana dia tetap berkeras dengan kenyataannya iaitu; ‘ 1 = 2 ’.Lalu dengan muka yang marah, dia menulis dan menunjukkan satu bukti kepada gurunya.Tindakkan budak itu telah menyebabkan gurunya pengsan di tempat kejadian. Apakah yang dibuktikan oleh budak darjah 1 itu?.

787. Pada suatu hari, sambil makan tengah hari, seorang kapten kapal memulakan perbualannya, ‘’ Suatu hari saya ternampak ada dua orang anggota kita berdiri di arah yang bertentangan dengan kapal. Seorang sedang menghala mukanya ke arah Timur, seorang lagi menghala mukanya ke arah Barat dan mereka dapat melihat antara satu sama lain dengan jelas. Bagaimana keadaan ini boleh berlaku?.’’

864. Satu perkataan di dalam ayat ini tidak berada dalam kumpulan yang sama: Macam, Hodoh, Kakak, Katak, Kotak, Ada.

865. Pengetahuan anda: Lihat jari-jari kaki anda, yang mana satu refleksologi untuk kepala?.

875. Sejenis haiwan yang dapat hidup kira-kira selama 40 tahun,tinggal di dalam air,mempunyai bentuk badan jenis bulat dan panjang. Sejenis ikan. Ada jenis warna keemasaan.

886. Seorang lelaki yang mana tidak memakai payung terjun telah melompat keluar daripada sebuah kapal terbang.Dia telah jatuh di atas tanah yang keras. Apa yang menghairankan, dia langsung tidak mengalami sebarang kecederaan, kenapa? Cuba anda berikan satu kemungkinan hal ini berlaku.

887. Ada tiga buah kotak yang mengandungi guli yang berlainan; guli putih,guli hitam dan ke dua-duanya.Setiap daripada kotak itu berlabel:Guli Putih,Guli Hitam, Kedua-duanya.Setiap daripada kotak ini juga dilabel dengan salah.Anda hanya dapat memilih dan mengambil satu sahaja guli darpada kotak-kotak itu sebagai penentuan penyelesaian masalah anda.Kotak yang manakah yang patut anda mengambil keluar sebiji guli daripadanya untuk menetukan dengan tepat guli di dalam kotak-kotak itu?.

896. Seorang penjual daging sedang menyangkut daging di hadapan gerainya.Penjual itu seoang lelaki berbadan gempal.Berat badanya selepas ditimbang pada dua bulan lepas adalah 100Kg dan pada sebulan yang lepas beratnya berkurang,85Kg. Kemudian dia mengambil sebuah timbang, apakah yang akan ditimbangnya?.

898. Jika mengambil masa 5 minit untuk mengeringkan 1 helai baju-T di atas satu tali penyidai baju, berapa jumlah masa yang diambil untuk mengeringkan 5 helai baju-T?.

902. Seorang budak perempuan memberitahu anda; ‘’Umur saya tujuh tahun ketika dua hari yang lalu,tetapi akan menjadi 10 tahun,tahun hadapan.’’ Cuba anda terangkan bagaimana hal ini berlaku?.

907. Seorang wanita berusia dalam lingkugan 20 an telah dijumpai mati dan dirogol di dalam sebuah kereta oleh seorang pemuda bernama Remon.Pemuda itu telah menghubungi kejadian berkenaan kepada pihak polis.’’Ketika hujan lebat turun, saya berlari di tepi sebuah kereta yang sedang berhenti di tepi lorong dan dalam masa yang sama saya mencari-cari tempat berteduh. Disebabkan kereta itu seperti memerlukan bantuan, saya cuba melihat pemandunya yang masih berada di dalam tetapi gagal kerana cerminnya dilindungi wap-wap air.Setelah saya mengelap wap-wap itu, saya mendapati seorang wanita telah mati dicekik sesorang dengan menggunakan tali pinggang keledar yang terbelit di lehernya.Tanpa membuang masa, saya memecahkan cermin tingkap kereta itu bagi memastikan wanita itu masih selamat dan kemudiannya saya bergegas menghubungi pihak polis.” Setelah mendengar keterangan pemuda itu di tempat kejadian, seorang polis menahan pemuda itu kerana telah membunuh wanita tersebut. Bagaimanakah polis itu dapat mengetahui bahawa pemuda itu adalah pembunuh wanita tersebut?.

922. Kilang Kipas Nasional Sdn.Bhd Prosedur pemasaran: Semua produk yang dipasarkan mempunyai nilai berat yang sama. Prosedur pembuatan: Berat sangkar pelindung bilah kipas adalah 700g berbanding tapak penstabilnya. Strukturnya diperbuat daripada besi campuran seberat y gram berbanding sebuah kipas yang telah siap untuk dipasarkan,15 kg. Jika diberitahu berat bilah kipas keluli adalah 100g lebih daripada sangkarnya, dan enjin Mashinto700R serta komponen dalaman lain seberat 300g, berapakah berat yang akan anda tulis jika anda ditugaskan untuk menulis dan mencetak label pada kotak produk kipas berkenaan?.

923. Anda mempunyai dua batang lilin yang mana mengambil masa 1 jam untuk habis terbakar dengan kadar yang sama. Lilin-llin itu juga dapat dibakar pada ke dua-dua belah hujungnya.Dengan menggunakan kedua-dua batang lilin itu,bagaimana anda dapat mengukur masa 45 minit dengan tepat?.

925. Terdapat 30 orang pelajar di dalam sebuah bilik kosong dan berbentuk segi empat sama.Setiap daripada pelajar tersebut berada dalam keadaan berasak-asak. Di manakah anda dapat menempatkan sebiji pisang supaya semua orang di dalam bilik itu dapat melihatnya kecuali seorang?.924. Seorang pemilik Burung Terkukur sedang membersihkan sangkar-sangkar burungnya sebagai aktiviti di hujung minggu. Tetapi setelah selesai mencuci, dan apabila dia cuba memasukkan setiap ekor burung ke dalam sangkar-sangkarnya, tinggal seekor burung tiada sangkar.Apabila dia memasukkan pula dua ekor burung ke dalam setiap sangkar, dia mendapati lebih satu sangkar tiada burung. Persoalannya, berapakah bilangan burung dan sangkar pemilik burung itu?.

937. Pada zaman dahulu,si Panda telah masuk ke dalam sebuah kedai makan.Kedai makan itu menempatkan juga pelbagai bahan bacaan ilmiah sains dan pengetahuan am untuk pelanggannya.Sambil menunggu pesananya tiba, dia membaca sebuah buku sains Bahasa Inggeris mengenai haiwan Panda.Kemudian,dia makan hidangannya yang baru tiba.Setelah makan, dia mengeluarkan sepucuk pistol lalu menembak kepala tauke kedai itu dan meninggalkan tempat tersebut.Kenapa dia berbuat demikian?.

940. Seketul bata adalah satu kilogram dan separuh berat seketul bata.Berapakah berat seketul bata?.

980. Pada suatu hari anda melihat sebuah lori dengan muatan penuh sedang berhenti di hadapan sebuah jambatan yang berkedudukan melintang dengan jalan lori itu.Apabila anda menayakan masalah yang dihadapi oleh pemandu tersebut, pemandu itu berkata, lorinya hanya perlu rendah sedikit sahaja,kira-kira satu inci bagi membolehkanya melalui bawah jambatan itu memandangkan jalan itu adalah satu-satu jalan ke tempat yang ingin ditujui.Sekiranya anda ingin membantu pemandu tersebut, apakah cara yang paling mudah untuk merendahkan ketinggian lori itu?.

982. Aku akan membuatkan orang yang kurang kental menangis, Aku akan berkurang jika banyak dilepaskan, Aku akan membuatkan belon yang ditiup meletup, Aku akan menyababkan darah mengalir lancar di dalam badan, Aku akan membuatkan orang memilih untuk membunuh diri, Aku akan datang bila sudah tibanya hari peperiksaan, Aku akan membuatkan gunung berapi yang masih aktif meletus, Aku akan menjadikan minyak wangi dapat disimpan dalam bentuk cecair, Siapakah aku?.

984. Bagaimanakah anda dapat membahagikan 10 biji epal kepada 3 orang pelajar yang degil; masing-masing dengan kadar yang sama dan benar-benar adil?.

1003. Anda tidak pernah mahukannya, tetapi apabila anda mendapatnya,anda akan beri sepenuh perhatian kepadanya. Apakah ia?.

1013. Seorang lelaki membeli 9 tin cat. Dia hanya mampu membawa 2 tin sahaja pada satu-satu masa ke keretanya.Berapa kalikah perjalanan yang akan diambil dari kedai tersebut ke arah keretanya untuk dia membawa kesemua tin cat itu?.

1014. Anda melakukan pengembaraan 100 batu ke Utara, 100 batu ke Timur dan kemudiannya 100 batu Selatan. Anda mendapati anda berada pada tempat asal anda bermula.Cuba anda nyatakan, di manakah tempat di dunia ini perkara tersebut boleh berlaku, buktikan.

1019. Tiga orang guru sedang makan tengah hari di sebuah kedai mamak. Mereka menganggarkan bil yang patut atau akan sampai nanti adalah RM30. Mereka membahagikan bil itu kepada 3 cara dan bayar RM10 seorang. Apabila bil yang sebenar sampai, ianya hanyalah RM25. Setelah tidak dapat dibahagi kepada 3, ketika hendak membayar RM25, masing-masing mengambil semula RM1 daripada RM30 itu dan mereka meninggalkan lebih RM2 kepada pelayan itu sebagai upah. Jika dikira semula, mereka seperti telah membelanjakan RM9 seorang dan maka jumlah ketiga-tiga orang mereka adalah RM27.Jika nilai wang RM27 itu dijumlahkan dengan RM2 yang diberikan kepada pelayan itu, maka jumlahnya akan menjadi RM29.Persoalanya, kemanakah hilangnya lagi RM1?.

1020. Anda sedang berada di atas sebuah sampan di dalam sebuah kolam kecil. Anda bersama sebiji batu besar dan sebatang kayu balak. Anda membuang batu itu ke dalam kolam, adakah paras air di kolam itu meningkat, menurun atau tidak berubah?. Bagaimanakah pula keadaannya apabila anda membuang kayu balak itu ke dalam kolam?.

1023. Dua biji bola yang mengandungi jirim di dalam ruang kosong akan bergerak menuju ke arah satu sama lain. Jika semua ruang sedang dipenuhi dengan bahan yang tiada geseran yang dapat merosakkan objek. Bagaimanakah pula dua biji buih bergerak jika didapati buih-buih itu masih dapat rosak?.

1024. Sebuah kereta api uji kaji yang panjang telah direka oleh beberapa orang pelajar. Kereta api itu berada di atas landasan tanpa geseran (nyah geseran). Kereta api itu berkeadaan ruang kosong dan diletakkan sebiji guli besi berat di bahagian hadapan di dalam kereta api tersebut. Jika kereta api itu ditolak ke kiri dengan kuat pada permulaannya, ke manakah arah kereta api itu pada akhirnya?.

1027. Dalam satu eksperimen di makmal, anda diberikan tiga kultur benih yang berbeza dan mudah tercemar. Satu bahagian yang terpenting ialah anda harus menekan setiap kultur dengan tapak tangan. Walau bagaimanapun, anda hanya mempunyai sepasang sarung tangan getah. Anda mesti memastikan tiada kultur yang akan bercampuran antara satu sama lain, di antara kultur dengan kultur mahupun di antara kultur pada tapak tangan anda dengan kultur lain. Sarung tangan itu mempunyai bentuk yang boleh dipakai sama ada di tangan kiri mahupun kanan. Persoalannya, bagaimanakah anda dapat menyelesaikan eksperimen anda tanpa mencemarkan kultur-kultur tersebut?.

1030. Bayangkan anda seorang nelayan yang telah terdampar di suatu pulau akibat kapal karam. Tiba-tiba anda terjumpa suatu nota yang tertulis “ Di jalan hadapan terdapat dua lorong, satu ke kampung selamat dan satu lagi ke kampung orang kanibal. Berhati-hati dengan dua orang adik-beradik kembar yang berada di persimpagan lorong itu kerana salah seorang daripada mereka pasti akan bercakap bohong yang akan menyusahkan anda selepas itu...” Anda harus bertanya kepada mereka satu soalan. Apakah soalan yang sesuai untuk anda tanya kepada mereka kerana anda tidak tahu siapakah antara mereka yang akan bercakap bohong?

1033. Jika jejari sebiji kuih donat adalah 3 cm dan diameternya adalah 6 cm dan seekor tikus mengambil masa ½ minit untuk makan 1cm kuih donat. Jika ada dua ekor tikus berada di sebelah Barat dan Timur dan makan secara bertentangan antara satu sama lain. Adakah tikus-tikus itu akan makan hingga ke tengah? Jika ‘ya’,pada minit ke berapa tikus-tikus itu akan makan hingga ke tengah (pusat) donat itu?

1054. Kami adalah benda yang menjadikan kertas sebagai makanan utama. Badan kami sebesar tapak tangan. Apabila kami memakan kertas, dua lubang akan terbentuk. Ada pula rakan-rakan dari jenis lain, apabila mereka memakan kertas, satu lubang sahaja yang terbentuk. Siapakah kami?. 

Tahap Kesukaran : 5/5       


  
                                                                
Soalan  1-5 | 6-10 | 11-15 | 16-20 | 25-30 | 31-35 | 36-40 | 41-45 | 46-50  »

34 comments:

  1. @atikah:
    tq..cepat tiqah jawanpan2 ...ala mana jawapan neh ehheh

    BalasPadam
  2. admin, please email me..
    k.arif30@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. kamarool..saya dah email kan.
      terima kasih atas pembelian awak ebook say ni yer
      ^_^

      Padam
  3. nk tau jwpn
    anuariabdkadir@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dah emailkan kpd awak :rolled:

      Padam
  4. EWM AMAZING DEH......

    BalasPadam
    Balasan
    1. EMMMmmm tahu tak per hehhe..cepat cuba jawab t im kasi jawapanya! ^o^

      Padam
    2. soalan 154 jawapannya penebuk lubang =p* <=)

      Padam
  5. nak tahu jawapan :)
    nazatulnashya@ymail.com

    BalasPadam
  6. saya nk jwpnnya boleh?
    idawani_93@yahoo.com

    BalasPadam
  7. nak thu jawapan
    tny18pooh@yahoo.com

    BalasPadam
  8. nak jawapannye
    zahid_roslan20@yahoo.com

    BalasPadam
  9. Nak jawapn kedda_gulr@yahoo.com
    Tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oops..silap...kedda_gurl@yahoo.com

      Padam
  10. nak tahu jawapan
    aini_81@yahoo.com

    BalasPadam
  11. Sy nak taw jwpn..emailkan saya noraida810@gmail.com. .timer kasih

    BalasPadam
  12. salam, saya nak tahu jawapan.. terima kasih =)
    ziqqamaziz@gmail.com

    BalasPadam
  13. Sy nk tau jawapan
    mierul81@gmail.com

    BalasPadam
  14. nak tahu jawapan..
    orangterengganu@gmail.com

    BalasPadam
  15. answer please :)
    mifdhalhussain@gmail.com

    BalasPadam
  16. Saya nak tahu jawapan
    sella_sakura@yahoo.com
    terima kasih...

    BalasPadam
  17. nak jawapan. please :-)
    aishah_maharan@yahoo.com
    terima kasih..

    BalasPadam
  18. Nak jawapan pleaseee :)
    yasirah1203@gmail.com
    Kalau boleh secepat mungkin ye :) Terima kasih

    BalasPadam
  19. nak tahu jwapan...
    amira_echizen92@yahoo.com..
    tQ ^__^

    BalasPadam
  20. sy nak tahu jawapan. thx

    abrahim.aishah@gmail.com

    BalasPadam
  21. ada 3 orng kwn..sorng buta,sorng bisu,sorng pekak..satu hari si pekak curi duit si buta dan si bisu nmpk si pekak ni mencuri..
    soalan,mcm mne si bisu nieh nk bgtw si buta pekak ini curi duit si buta

    BalasPadam
  22. jawapan please ...tq
    jokohandalan@gmail.com

    BalasPadam

Pilih Emoticon :